Am decolat cu un zbor de noapte El-Al spre Odesa. Aeroportul din Odesa – sărăcăcios. Un terminal simplu și gol. Un singur grănicer care ne controlează pașapoartele. Controlul e îndelungat și lent.

Am urcat în autobuz și după cca. 25 minute am ajuns la hotelul “Marea Neagră”.

Miercuri 25.05.05 – Ora e 8 dimineața, o dimineată plăcută. De la etajul 8 al hotelului ni se oferă o imagine deprimantă. Acoperișuri cenușii, clădiri vechi, circulație care constă din mașini de diferite mărci, vechi, și tramvai. Pe străzi – numai câțiva trecători.

Micul dejun în sala de mese a hotelului – mult salam, unt, pâine, brânzeturi, iaurt, câteva roșii și câțiva castraveți. Se poate spune că a fost în regulă.

La ora 9:00 –ieșim să vizităm Odesa, cu ghidul Dr.Mordehai Iuskowski din Israel și Ania, ghida locală.

Odesa devenise la sfârșitul secolului un centru de cultură evreiesc deosebit de important. (Ania, evreică vorbitoare de engleză și cu cunoștințe bogate ne spune: Odesa, oraș-port, și-a căpătat numele de la Odiseu, personajul din mitologia greacă). Ni se vorbește de Jabotinski, Tshernikowski, Ushiskin, Shalom Aleichem, Bialik, Dizengoff, Scoala ORT a cărui director a fost și de multe alte personalități din anturajul lui, numele cărora îl poartă numeroase străzi ale orașului Tel-Aviv. Am vizitat strada Pușkin, în care odinioară se aflau șase școli evreiești și sinagogi. Clădirea operei este în reconstrucție; clădirea Primăriei, construită în 1818, și în fața ei, statuia lui Pușkin. Piața Dumei. Scările Potemkin. Apoi ne-am plimbat pe faleză, unde obișnuia Bialik să șadă la umbra frumoșilor copaci, și să-și scrie poemele. Această alee s-a numit pe vremuri “Aleea Feldman”. La capătul aleii, statuia lui Richelieu. Ne-am continuat plimbarea la cafeneaua “Pankînia” – cunoscută din povestirile lui Menachem Mendel.

Aruncăm o privire asupra portului Odesa.  In octombrie 1941, au fost omorâți în Odesa 19.000 de evrei.

Astăzi, Comunitatea evreiască are două sinagogi, sinagoga “Brod” și sinagoga centrală, care a fost restituită Comunității în urmă cu 8 ani. Pe peretele exterior al sinagogii se găsește o tablă comemorativă cu numele celor omorâți,  find acuzați de “spionaj sionist”. Sinagoga are “minian”, mobilier nou, geamuri cu vitralii,  e bine iluminată, pe jos e parchet. Starea ei este cu adevărat bună. Ne-am continuat vizita în zona galeriei și parcul municipal din str. Dorubașca.

Vechiul cimitir evreiesc - situat în afara orașului, a dispărut complet. Locul este astăzi un fel de parc. Parte din morminte au fost mutate în cimitirul creștin de peste drum. Am trecut drumul.

Am văzut mormântul lui Mendele, cunoscut   nouă din povestiri, Shmuel Frog și mulți alți scriitori evrei.

Plimbându-ne prin oraș am văzut casa lui Bialik și a lui Ravnițki. In aceeași casă locuia și fratele mai mic al lui Lenin. Peste drum, nu departe, au locuit Dizengoff, Dubnov și “Ahad Ha’Am”. Interesant.

Cina am luat-o la un restaurant cașer. In cursul serii, am făcut cunoștință unii cu alții, ne-am înjghebat ca grup.

Joi 26.05.05 – După micul dejun am plecat în direcția Oman. Ucraina se întinde pe o suprafată mare, are multă verdeață, pământul e lucrat. Femeile și bărbații lucrează pâmântul ca în anii 1940 și chiar mai înainte. Aproape că nu se văd tractoare sau alte unelte agricole mecanice.

Am traversat lacul Liman, lac cu apă sărată. După aproape 4 ore de călătorie am ajuns, la orele amiezii, la frumoasele grădini ale Sofiei, din Oman. (Sofia a fost amanta contelui Pototzki).

Grădina este  întinsă, bine îngrijită, cu multe ape, statui, mulți vizitatori. Am ajuns la locul unde este înmormântat  Rabi Nahman din Breslaw, în Oman, cel care a pus bazele Hassidismului  din Breslaw. Aici vin an de an mii de evrei să se roage la mormânt. Si noi ne-am rugat. Locul e curat, dar comercializat. Hassidimii care locuiesc acolo vând cărți și amintiri. Am întâlnit doi-trei evrei localnici, locuitori ai Omanului. O evreică în vârstă, localnică, cerșea pe idiș. I-am dat ceva, mi-a mulțumit și m-a binecuvântat. A fost emoționant. Aici se află un hotel evreiesc, cu mai multe etaje, unde stau Hassidimii care vizitează Omanul an de an.

După cca. 2 ore ne-am continuat călătoria spre Tranowka. Am trecut atât de rău famatul fluviu Bug (dincolo de apele lui aștepta moartea…) – si iată-ne în Transnistria. Senzația pe care am încercat-o e greu de descris. Cuvintele sunt prea sărace pentru a o exprima. Bucata de țară în care și-au pierdut viata 400.000 evrei.

Ne-am continuat călătoria spre Berșad.

Berșad. Lagăr-gheto în care au fost deportați cu brutalitate mii de evrei, bolnavi și înfometați, bărbați, femei și copii. Groaznicele, inumanele condiții de viață în acest ghetto sunt bine cunoscute. Locul de execuție a multor mii de evrei, potrivit hotărârii guvernului român de atunci.

Astăzi, locul este un orășel neîngrijit, în parte distrus, cu străzi înguste, fundături murdare, case de lut lipsite de ferestre, părăsite și distruse. Ne-a primit cel care se află în fruntea Comunității evreiești, Haim Vinograd, povestindu-ne pe idiș despre viața micii comunități evreiești din Berșad, care numără cca. 60 suflete. Am intrat în fundăturile din Berșad. Nu am întâlnit suflet de om. Emoțiile au pus stăpânire pe noi. Vizită plină de amintiri dureroase. Unii din participanții la vizită fuseseră deportați aici in timpul războiului. Tatăl Soșanei Neumann era rabin, el și membrii familiei sale sunt înmormântați aici. Sinagoga, o construcție din lut, în stare foarte proastă; Arca Sfântă este veche, perdeaua se destramă, băncile se desfac în bucăți. Podeaua e de lemn. Compartimentul femeilor e complet distrus. Atmosfera e tristă, deprimantă. Drapele mici ale Israelului atârnă în centrul templului. Am văzut doi evrei care se rugau. Apoi am trecut pe lângă o fabrică de ulei, lângă care se află orfelinatul și în fața lui, un pod îngust peste apă.

Cimitirul din Berșad. Ne-am dus cu toții să vedem gropile comune. Cimitirul e foarte mare, complet  neîngrijit, o imagine grea. Iarăși, emoțiile au fost mari. Mii de evrei sunt îngropați aici. Am aflat că monumental  ridicat  în amintirea celor îngropați în groapă comună, a fost donat de Zwi Horowitz, care se afla cu noi, și o donație a venit și din Australia. O faptă demnă de menționat.

Aici am auzit că corpul neînsuflețit al tatălui Soșanei Neumann zăcuse aici timp de 8 zile până a fost dus la cimitir. Saike Avidan a spus rugăciunea în amintirea morților, “kadiș” și
”El male rahamim”. M-am uitat în jur la supraviețuitorii Transnistriei, tovarășii mei de călătorie – mulți plângeau. Am trăit momente dramatice. Parte din noi am așteptat multă vreme să ajungem aici, să  găsim mormintele celor dragi nouă și să le cinstim amintirea. Am părăsit cimitirul din Berșad îndreptându-ne spre autobuz. Am lăsat în urma noastră iadul Berșad si ne-am continuat călătoria spre Vinița.

La ora 9 seara am ajuns la Vinița. Hotelul era acceptabil. Ni s-a servit o cină bună, cu muzică și dansatoare. După cină am ieșit

într-o scurtă plimbare de noapte. Am vizitat locul care în trecutul evreiesc se numea “Muntele Sion” iar strada se numea “Iordan”.  Am aflat de la Mordechai că el copilărise în aceste locuri. In centrul orașului – o sinagogă mare, în reconstrucție.

Vinița e un oraș mare, centrul orașului era populat și la ora 11 din noapte.

Vineri 27.05.05 – vizita continuă la Sargorod. Noi ne despărțim de grup și plecăm spre Zinkov.

Vizita la Sargorod – scris der Nehama Grinberg

In drum spre Sargorod ne oprim în satul Crasani unde au trăit 8000 de evrei. Mordechai povestește despre poetul Shaike Driz care a avut influență asupra lui, la festivitatea în amintirea evreilor uciși la 9 mai.

Am ajuns la Sargorod aproximativ la ora 10. Ina Fridkin, evreică din localitate, ne conduce prin orășel, să vedem case din secolul 18 și 19. Caracteristic pentru ele este acoperișul înalt și balconul pentru Sukka.

Sinagoga datând din sec. 15 este azi o fabrică de vin. In timpul războiului au sosit aici mulți evrei din România. Morții au fost “păstrați” în sinagogă în timpul războiului.

Vizita la Muzeul Evreesc – colecție de piese adunate de Ina din casele evreilor.

La ora 12 mergem la cimitir. Parte din noi coboară pe jos, parte nu.

Părăsim orășelul și ne oprim să mâncăm în mijlocul naturii.

Ne continuăm drumul la Kameniț Podolsc.

Mulțumiri Nehamei Grinberg, care la rugămintea mea a citit “Jurnalul călătoriei în Ucraina și Transnistria” și a completat cu detalii importante.

In drum spre Zincov, ora 8.

Vremea e plăcută. Edna și cu mine plecăm cu taxiul la Zincov, în districtul Podolia. E orășelul în care s-a născut tatăl ei, odihneasc㠖 se în pace. După mai mult de trei ore, iată-ne ajunși.

In trecut, întregul orășel era locuit de evrei. In anul 1847 trăiau aici 2.150 evrei, în anul 1920, 5000. Astăzi, Zincov este un loc izolat, în care nu mai trăiește nici un evreu.

Pe străzile orășelului Zincov încercăm să găsim sinagoga. Soferul nostru întreabă pe câțiva locuitori, dar nimeni nu știe să-i răspundă. La intrarea in localitate am găsit cimitirul evreesc.

Am trecut prin poarta de fier ruginită, închisă cu un lanț. Locul este părăsit, uitat de d-zeu. Buruienile au ajuns la peste un metru.

Ne-am străduit să descoperim nume, dar am găsit doar piatra funerară a unei evreice înmormântate in 1993. Se pare că ea era ultima evreică din Zincov. Edna era puțin dezamăgită, dar mulțumită că a reușit să vadă locul unde se născuse tatăl ei și e înmormântat bunicul ei. Locul despre care îi povestea tatăl ei, despre evreii care trăiau în tradiția iubirii pentru Israel.

In localitate erau pe vremuri șapte sinagogi-școli religioase și “cloizuri”, iar în oraș viata comunitătii era pulsantă..

Evreii din Zincov au fost exterminați de ucigașii neamului evreiesc, împreună cu alți zeci de mii.

Am părășit Zincovul după aproximativ o oră, cu senzații amestecate  – de tristețe și satisfacție.

Edna a simțit o adâncă mulțumire că și-a văzut dorința îndeplinit㠖 să cunoască locul natal al tatălui ei și să cinstească amintirea lui și a întregii familii.

Plecăm spre Kaminiț Podolsc,  să ne întâlnim cu autobuzul la ora 14. Am ajuns la Kaminiț la ora 13:30. Am plătit șoferului 80 de dolari și ne-am despărțit de el. Am intrat la restaurant să luăm masa de prânz. Până pe la ora 17 ne-am învârtit prin Kaminiț, locul exterminării a mii de evrei din Podolia, Cehoslovacia, România și Ungaria.

O privire asupra vechii fortărețe și cartierului armenesc.

Trecem Nistrul în drum spre Cernăuți. Nistrul era granița între Bucovina și Ucraina, azi e granița între Bucovina și Podolia.

Trecem prin Hotin, orășel vechi, cu case cu aspect mai plăcut ca cele din Podolia.

La ora 8 seara ajungem la hotelul “Bucovina” din Cernăuți. Festivitatea religioasă de primire a Sabatului și apoi cina.

Suntem foarte obosiți.

Sâmbătă 28.05. Cernăuți

La ora 10 ieșim cu Mordechai să vizităm centrul orasului. Suntem impresionați de activitatea intensă din oraș. Multe vehicule, mulți oameni, magazine, universitatea. Am vizitat unica sinagogă din oraș. Sinagogă mică. Ne primeste rabinul. Sinagoga are numărul necesar de bărbați pentru rugăciune în fiecare zi. Continuăm vizita pe urmele lui Ițic Manger, casa lui Paul Celan (Paul Ancel, 1920-1970), scriitor, traducător și profesor evreu. Bustul lui se găsește la intrarea în clădire. Clădirea Primăriei, clădirea Centrului cultural idiș, în centrul orașului “Templul”, care azi e cinematograf și sală de bowling. Clădirea operei în care e expus capul lui Sidi Tal, cunoscuta cântăreață evreică din România. Zi de plimbare pe jos în Cernăuți, oraș plin de amintiri și nostalgie pentru participanții originari din oraș. Luăm prânzul la restaurantul “Kiew” unde obișnuia să mânânce Ițic Manger. Manger era autorul unor scrieri populare, poezii și povestiri, iubea femeile și vinul. A imigrat în Israel în 1956.

După amiaza: ieșim cu soții Horowitz la plimbare prin centrul orașului Cernăuți, pe frumoasele lui străzi.

După plimbarea atât de plăcută ne-am așezat la o cafea într-un restaurant frumos, în sunetele unui pian.

Vremea era deosebit de plăcută. Ne-am întors la hotel tot pe jos, să mâncăm cina. In cursul serii ne-am adunat  cu toții să-l  ascultăm pe Saike Avidan, care ne-a povestit despre vizita la Hertza, locul lui natal. La Hertza s-a născut și bunica mea, Malca Pompan -Zilberman, odihnească-se în pace. Mi-a părut tare rău că nu am putut să-l însoțesc. Avidan ne-a povestit și despre vizita la Moghilev. Familia Renrath a vizitat Iaruga, iar familia Grinberg, Lvov. Edna a povestit despre vizita la Zincov. Dar vizita cea mai emoționantă a fost cea la Berșad, care a stat în centrul discuțiilor purtate în această seară.

Duminică 29.05.05. Vizită de completare în cartierul evreesc – gheto.

In ghetoul din Cernăuți au fost închiși aproape 50.000 de evrei. Am vizitat străzile ghetoului și sinagoga cea mare, care azi e fabrică de mobilă. Am văzut clădirea fostei  bucătării pentru nevoiași care azi e goală, sinagoga “Mahzikei Sabat” și sinagoga “Omrei Tehilim”. Am vizitat și universitatea care fusese palat al familiei Habsburg.

Am vizitat cimitirul. Un tablou greu de suportat. Un cimitir uriaș. E dureros să vezi cimitirul din Cernăuți atât de neîngrijit, cu buruieni înalte de un metru și mai mult, acoperind mii de morminte. Locul nu a mai fost curățit de ani de zile. Ne-am oprit lângă piatra lui Eliezer Steinberg, unul dintre marii scriitori. Piatra funerară e impresionantă. Mordechai ne povestește despre Steinberg.

Părăsim Cernăuțul și ne aflăm în drum spre Sadi Gora (Nordul Bucovinei). Trecem de palatul distrus al rabinului Israel Morison din cartierul Sadi Gora. Vizita în cimitirul vechi de secole din Sadi Gora, neîngrijit. Hassidimii din Sadi Gora, care și-au avut rădăcinile în Galiția, Moldova și în Israel, nu-și fac simțită prezența aici, și e păcat.

Suntem în drum spre Vinița. Am ajuns la Vinița în mijlocul unei mici sărbători din oraș, un spectacol de folclor.

Vizităm centrul orașului însoțiți de un evreu, localnic. Localnicii spun că totul s-a schimbat aici. Aharon Renarth a încercat să-și invoce copilăria, în casa rabinului, rabi Morizon, și în clădirea yeshivalei. Splendid Hassidut care a înflorit aici.

Ne-am continuat drumul la Kitov, și am văzut cimitirul dinastiei rabinului Kosov din sec. 17 și 18, unicul cimitir evreesc din aceste locuri. In Colomia am văzut la marginea drumului un monument în amintirea victimelor Holocaustului.

Ivno – Francovesc – Stanislav – Aici ne aștepta un hotel nou.

Cu adevărat o supriză plăcută.

Cina festivă cu program artistic – trio Bandora cu care am petrecut plăcut. După cină ne-am plimbat prin centrul pulsant al orașului. Mult tineret, dans în jurul fântânii arteziene.

Marți, 30.05.05 – Vizitarea  orașului.

Zi frumoasă, vreme de-adreptul plăcută. Oraș frumos și interesant. Vizităm sinagoga, construită în 1895. Am întâlnit și pe rabinul Moșe Kolanski. In trecut erau aici 56 de sinagogi și 7 mari rabini erudiți.

Azi trăiesc aici cca. 400 de evrei, în majoritate bătrâni. In timpul războiului au murit aici 12.700 evrei. Am vizitat și piața construită de contele Pototzki.

Aharon Renart adaugă: “Am întrebat pe rabin dacă există aici anti-semitism? Mi-a răspuns că, cu puțin timp în urmă, s-a găsit o zvastică desenată pe peretele sinagogii, iar în urmă cu câteva săptămâni, au prins pe stradă un Habadnic și l-au bătut în așa măsură încât a avut nevoie de asistență medicală.”

Ne continuăm drumul spre Buceci, orașul natal al lui Shay Agnon. Buceci este un orășel cenușiu. Centrul orașului e plin de lume. Am vizitat muzeul orășenesc în care sunt expuse cu mândrie toate operele lui Shay Agnon, laureat al Premiului Nobel pentru literatură, am văzut gimnaziul în care a învățat, casa în care s-a născut si a trăit. Strada îi poartă numele.

Am vizitat și cimitirul orașului. Ne-am oprit lângă mormântul tatălui său, profesor, care a fost îndrumătorul lui Agnon. Inscripția e tăiată în piatră și e bine vizibilă.

Mojibuz, orășelul lui Baal-Sem-Tow.

Orașul e așezat între două brațe ale fluviului Bug.

Mormântul lui Baal-Sem-Tov.  L-am atins și ne-am rugat. Locul este curat și foarte bine întreținut. In jurul mormântului sunt îngropați alți rabini și membri familiei. In apropierea mormântului, o clădire mare, unde își fac rugăciunile cei care vizitează locul. Strada care duce la mormânt poartă numele lui Baal-Sem-Tov, iar tablele indicatoare sunt înscripționate în limba ebraică și ucraineană (ceea ce nu îi bucură pe localnici).

Sinagoga originală datează din sec. 20. A fost dărâmată, dar azi e nouă și refăcută. Are Arca Sfântă  și bănci de lemn. Există și “cloiz” Baal Sem-Tov în cartierul evreesc, marcat  cu o mică tablă de lemn. Interesant și emoționant. Am întâlnit aici câțiva studenți de yeshiva din Ierusalim, care se schimbă prin rotație la fiecare șase luni.

Ne-am fotografiat cu ei, ca amintire.

La ora 20 am ajuns la Vinița. Ne-am cazat la același hotel și am primit iarăși cameră la etajul 5. După masa de seară am ieșit la o plimbare de noapte pe străzile orașului. A fost o seară plăcută și interesantă.

Marți, 31.05.05 la Vinița. Pe o vreme plăcută am ieșit să vizităm orașul,  pe jos, conduși de Mordechai.  Vizita cu Mordechai este cu adevărat un eveniment “în Ierusalim” al Viniței, coborârea spre “Iordan” în care se af㠓fundătura Sefad”. Ne-am dus să vedem ghetoul Viniței. Multe case distruse. Am văzut palatul primarului și casa rabinului. In această zonă trăiesc astăzi localnici.

Filmările pentru filmul “Yiddische Glicken” al lui Michaelis au avut loc aici, în oraș. In Vinița au fost exterminați 34.000 evrei.

Ne despărțim de Vinița și trecem fluviul Bug sudic, spre Peciora – îngrozitoarea tabără de moarte. Aici si-au  lăsat viața în 7.12.1941, 65.000 evrei. Ne-am întâlnit cu șeful comunității evreești, Arcadi Porotzki, profesor din Tulcin, care ne dă explicații în limba idiș.

Ne găsim în fața pietrei comemorative așezată în urmă cu câțiva ani, în amintirea victimelor. E fantastic. O piatră simplă, cu inscripție în limba ucraineană, cu Steaua lui David la intrarea în lagărul de concentrare-moarte a populației evreești. Au fost aduși aici bărbați, femei și copii, în coloane nesfârșite, adevărate  schelete umblătoare. Evrei din diverse locuri, inclusiv România, trebuiau să treacă Bugul ca să ajungă la lagărul Peciora, lagărul morții. In lagărul Peciora funcționa o adevărată mașină a morții. Majoritatea evreilor au murit de boli, frig și foame. Mâncarea lor erau cojile  de cartofi și rădăcinile  de plante. Comandantul lagărului era un colonel român, cu numele de Stratulat, care avea o iubită evreică. Locul era sub stăpânirea armatei române.

Astăzi, locul care servea ca lagăr de concentrare găzduiește o casă de odihnă sau sanatoriu. In lagăr, oamenii au fost supuși unor chinuri groaznice, comunități întregi de evrei din România și din Podolia au fost aduse aici și exterminate.

Vis-à-vis de clădirea centrală este fântâna lângă care se adunau cadavrele, multe cu ochii încă deschiși, așteptând să fie duse în pădure și îngropate. Uneori se adunau acolo 500-600 cadavre care așteptau să fie duse. Clădirea era în trecut conacul contelui Pototzki.

Ne-am continuat vizita la muzeul familiei Pototzki.

Am vizitat groapa comună, la ca. 2-3 km distanță, în oraș. Locul este împrejmuit cu gard. Un tablou foarte greu de descris. Cadavrele erau îngropate într-un șanț lung de sute de metri. Am numărat patru șanțuri în care erau aruncate cadavrele.

Haim Pizam a citit o rugăciune, a spus “kadiș” pentru victimele Holocaustului, și “El male rahamim”, cu vocea sugrumată de lacrimi Si vocea lui Saike Avidan e sugrumată de lacrimi.

Ce tragedie groaznică a suferit poporul lui Israel !

Naziștii, românii și ucrainienii au încercat să distrugă pe evrei. Aproape că au reușit. Acestea au fost clipe foarte grele.

Am continuat vizita în direcția buncărului lui Hitler.

Nemții au pregătit, cu munca a 14.000 prizonieri, un comandament-fortăreață subterană, pe o suprafață de 4 km, în inima pădurii, în apropierea Viniței. Cei 14.000 de prizonieri care au lucrat la constructia buncărului au fost omorâți de nemți. Am văzut blocurile uriașe de beton răspândite în pădure. Pe unul din  ele era un slogan nazist: “Führerul trăiește în inimile noastre”.

Berdicev – orașul lui Rabi Levin-Ițchac, “Apărătorul Israelului”.

In trecut, 90% din locuitorii orașului erau evrei. Azi, Berdicev are cca. 400 locuitori evrei. Am vizitat sinagoga cea veche. Am găsit în ea câtiva evrei. Am vizitat și mormântul lui Rabi Levi-Ițchac.

Ne-am fotografiat, tot grupul, în fața clădirii.

A început să plouă serios, dar nu ne-a împiedicat să vizităm cimitirul în care au fost îngropați 960 copii evrei. Tragedie îngrozitoare. S-a ridicat un monument în memoria lor. Pietrele funerare din cimitir sunt în formă de frunză. Mordechai ne-a dat o explicație interesantă. Numele decedatului este săpat în frunză.

Am continuat spre Jitomir. Oraș-centru de district, cu 400.000 locuitori, azi trăiesc în el ca. 3000 evrei.  Rabi Abba Hilel.

Am văzut casa în care a crescut Bialik. Azi în casa lui locuiește o evreică. Nu există nici o tablă care să amintească de Bialik. Au fost chiar vecini care au dat jos tabla.

Părăsim Jitomir îndreptându-ne spre Kiev, capitala Ucrainei.

Shalom Aleichem a  numit-o “Iehopitz”.

Trei milioane de locuitori, din care cca. 60.000 evrei. La ora 9 seara ne-am dus la culcare, frământați de multe gânduri.

Miercuri 1.06.05, joi 2.06.05.

Vremea e răcoroasă. Ne ducem la Babi Yaar, locul morții la marginea pădurii. Tot  ceea ce am auzit și am citit despre Babi Yaar nu poate să exprime emoțiile care ne-au cuprins când am stat în fața mormântului care a adăpostește corpurile neînsuflețite a mii de fii ai neamului meu.  Da, în acest loc blestemat au fost uciși la 29 – 30 septembie 1941, 60.000 evrei ! Bărbați, femei, copii, numai pentru că se născuseră evrei. Nemții au omorât pe evrei și după aceea le-au ars cadavrele pentru a ascunde faptele. Am auzit de la Mordechai că chiar în timpul primei acțiuni, după ocupare, au fost uciși 10.000 evrei.

Koznițov, scriitor rus – sovietic,  care a dat publicității amănunte despre aceste omoruri, a  fost nevoit să părăsească Kievul.

După Babi Yaar și monumental sovietic, am vizitat mânăstirea Lavra și muzeul de aur al sciților.

Am vizitat un muzeu de război, cu tancuri, avioane, statuia “Mama Ucraina”, si Monumentul Intemeietorilor. Am vizitat sinagoga. Ne-am

continuat vizita pe jos,  de la poarta de aur, prin sinagogă, la catedrala Sofia. Vizita în piața artiștilor din strada Andriovska. Vizita la casa scriitorilor evrei, statuia “Shalom Aleichem”. Deosebit de impresionantă . O piața frumoasă.

Seara – spectacol artistic – Opera Carmen de Bizet, în fastuoasa sală a operei.

Ucrainienii se recrutaseră la Gestapo și dăduseră mână de ajutor nemților în exterminarea evreilor. Aici au fost uciși peste 120 mii de evrei.

Ne-am plimbat prin  pădurea Babi Yaar și am aruncat o privire spre fundul văii în care au fost aruncate cadavrele. Cutremător.

Am păstrat un moment de reculegere la monumental victimelor.

O tablă pe monument amintește de vizita aici a președintelui Statului Israel, Moșe Katzav. Am spus “El male rahamim” și “kadiș”. Amintirea lor va rămâne veșnic vie în sufletele noastre.

Am continuat vizita, la distanță nu prea mare, pentru a vedea monumental general ridicat de regimul sovietic. Impresionant prin mărimea lui, monument al Holocaustului care a avut loc aici. Am vizitat și Muzeul Armatei, monument al Armatei Roșii.

In Kiev au trăit înainte de război, 250.000 evrei. Aici s-a născut în 1903, Golda Meir. La vârsta de 8 ani, a plecat în USA.

Am văzut clădirea Tribunalului în care a avut loc procesului lui Beilis, statuia lui “Shalom Aleichem”, sinagoga și Casa scriitorilor evrei. Seara, după cină, a avut loc discuția de încheiere a vizitei.

Zbor de noapte, înapoi în țară.

Doresc să mulțumesc domnului Dani Marian, organizatorul călătoriei, pentru toate eforturile pe care le-a depus pentru succesul vizitei. Lui Dr. Mordechai Iuskowksi, pentru explicațiile interesante și cunoștințele pe care ni le-a împărtășit despre istoria cea întunecată a Holocaustului, lui Eliezer și tuturor celorlalți membri ai excelentei echipe.

Mulțumiri deosebite supraviețuitorilor Transnistriei, participanți la călătorie, care-și  petrecuseră anii tinereții în Transnistria și pe care am avut ocazia să-i cunoaștem.

Călătoria în Ucraina și Transnistria nu o s-o uităm nici o dată.